tirsdag 21. oktober 2014

A dirty technology affair

Sitter å drikker min andre kopp med te for dagen og prøver å rydde opp i dropboxen min. Når ble alt synkronisert? Man kan jo ikke ta et bilde med mobilen før det blir sendt til fem ulike andre steder og facebook lager en video for deg med soundtrack til. Blir gal. Det er derfor jeg ikke er så overbevist om denne teknologien. Tror det er en flop. Den velger alltid de verste tidspunktene til å klikke, rett før punchlinen eller katten ...... på seg selv før han faller av doskålen. Og finner jeg noe interessant (en reportasje eller video) kan du banne på jeg trenger en ny konto og enda et nytt passord å huske før jeg får sett den. Jeg blir så sint på tenologien. Er så sykt avhengig av den. 
Var den siste i klassen, 12 år, før jeg fikk min første mobil. Av den enkle grunn at jeg ikke ville ha en tidligere. Venninnen min hadde en kloss av en mobil, BOSCH, som funket fint for oss begge til å sende tekstmeldinger til han vi begge var forelsket i.

Feilen ligger i at vi stoler for mye på den. Denne forlokkende teknologien. Jeg har blitt arrogant og jeg skammer meg hver gang jeg får et raserianfall på grunn av den. 


For eksempel jeg
sjekker ikke adressen til hotellet jeg skal bo på -har det jo på mail. 
Skriver ikke ned referansekoden til flyet -mail.
Bruker for lang tid på å laste ned noe -dagen ødelagt og starten på psykisk meltdown som har bygget seg opp i det siste.
Backer ikke opp 3 års arbeid -det ligger jo på Mac'en.
Har sølt noe på tastaturet og Q'en funker ikke -HVOR OFTE TRENGER JEG DEN Q'EN?!!
Lærer meg ikke et eneste telefonnummer -er batteriet dødt er facebook omtrent det eneste som kan redde meg.
Hva er klokken? -ingen anelse, siden jeg var 12 har jeg hatt det på mobilen.
Første jeg gjør når jeg kommer på restaurant -legger mobilen (bakteriebombe ! ) på bordet ved siden av gaffelen min, blir irritert når folk tekster eller ringer midt i middagen. Har de ikke sjekket facebook-statusen min og vet jeg er på romantisk date med gubben og vil gjerne nyte den uforstyrret?!


Dette er bare noen av de tingene teknologi bidrar til som gjør at jeg faktisk ikke bare blir litt dummere og latere for hver dag som går, men også bidrar til unødvendig stress, håravfall, trøstespising og i verste fall en litt tidligere død. 
Indianerene kunne se på solen og vite hva klokken var. Føle regnet komme. Jeg blir sint om yr.no har skrevet feil, og det ikke ble sol og 25 grader i Bergen alikevel (når er det dét?). 
Nei.. jeg vil prøve å være litt mer uavhengig, tenke mer selv. Og klarer jeg ikke dét vet jeg jo alltid at det er massevis av idioter, eller så tror de jeg er det, på facebook som kan fortelle meg hvordan været er i dag. Akkurat der jeg er.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar